Постинг
15.11.2011 02:19 -
Ин и янг / Тай чи
Ин и янг са връзките топло-студено, светло-тъмно, межко-женско, безброй противоположности. Всичко във вселената има място от едната или другата страна на това уравнение. В зависимост от времето и обстоятелствата, причината и следствието доминира ин или янг. Или поне така изглежда за повечето хора.
Но според майсторите на дао подобно двойствено мислене е порочно. Всеки път, когато заставаме от едната страна на това уравнение ин-янг, добро-зло, ние се поставяме в ролята враг-жертва- на противоположното.
Например- когато съм доволен, врагът може да ми причини недоволство. Ако съм потиснат, ставам по-уязвим от всеки, който ми обещава вечно блаженство.
Ключът, казват майсторите на дао, е да осъзнаем, че макар ин и янг вечно да се борят за надмощие, символизирайки вечно променливата същност на живота, кръгът остава постоянен- символизирайки истнинската същина на вселената, която никога не се променя. За японските сенин (мъдреци) дао е шухари, тоест "кръг". Шухари включва както реалните, така и философските кръгове.
Съществува например реалното шухари, което изучаващите бойни изкуства "очертават" около себе си- защитният периметър, който ги обкръжава. При бой на противника никога не се позволява безнаказано да навлезе в нашето лично шухари.
Около нас също има реален кръг, съставен от нашите близки и приятели. Врагът може да ни атакува, като проникне в този кръг, като се престори на наш приятел или пък като се сближи (тоест набележи за мишена) най-близкото ни обкръжение.
Това интимно шухари съществува в един по-широк кръг, обхващащ всички- дори и най-дребните хорица- с които контактуваме във всекидневието. Врагът може да се добере до нас тъкмо чрез тези "незначителни хора".
Имаме още един, по-абстрактен, но не по-малко реален!- кръг, съставен от цялостния ни живот, включително тесния и разширения кръг от познати, както и нашето поведение и цели.
Едно смрадливо отношение към живота привлича в жизнения ни кръг нови и нови досадни "мухи".
Следователно както трябва да се съсредоточим върху кръга на ин и янг, без да се разсейваме от неговите противоположности, така трябва и да стегнем своя кръг, проучвайки своето поведение и близките си, за да открием вродените си сили, и- което е по-важно- да засечем всяка потенциална слабост в духовната си броня. Подобна реалистична самооценка е рядкост, защото изисква съсредоточаване.
Няма коментари